CampingDanmark.dk

Campingvogne - tips og gode råd
Forum - Campingvogne - tips og gode råd - Alder på hjul aksel. 1000 KG aksel
Bruger
kenielsen
Nyt medlem
Skrevet: 17-02-2011 23:09:45

Alder på hjul aksel. 1000 KG aksel

Hej, jeg har en hobby 480 fra 1982, den funger fint, MEN hvor gammel kan hjul akslen på sådan en vogn blive, det er jo ikke særligt rart hvis vognen pludselig synker sammen. Vognen står opklodset under akslen i en lade når den ikke bruges, er der nogen som har erfaring med det.

MVH. Kurt.
Svar
Brugeren er slettet
Skrevet: 17-02-2011 23:32:44
Hej kenielsen
Det er dejligt livsbekræftende med et indslag fra en person, der ikke skifter vogn hvert 3. år som ellers i nogle kredse er god tone.
Akslen som komponent er nok det sidste der går til på en vogn. Når bare bremser, og især dæk, evt. støddæmpere og tilkobling er velholdt er der ikke nogen farer. Et strøg maling her og der vil også give et godt helhedsindtryk. Er den stadig (fugt) tæt vil den kunne holde mange år endnu.
Vores vogn er til sammenligning kun 11 år, men også i fin form.
MVH BJ.
kenielsen
Nyt medlem
Skrevet: 17-02-2011 23:43:14
Hej B Jakobsen, det lyder da godt, vognen har min far og mor købt fra ny af, men da min far gik bort for 8 år siden, købtede vi vognen af min mor, så vognen er der skam liv i endnu.

MVH. Kurt.
Anette
Supporter
Skrevet: 18-02-2011 09:04:29
Hej Kurt

Jeg skal sige fra min mand (mekaniker), - at din Hobby fra 82 sikkert har en Peitz Ståltorisions-aksel, den kan kendes på at der sidder 2 smørrenipler i hver side. Den type aksel ældes ikke. Men den skal smørres med fedt, i smørre niplerne, og der skal du ikke være "fedtet" men smørre tit og ofte. Det er rigtig godt at smørre den, når akslen er aflastet.

Det er værre med Alko typen, med gummi fjedring, de kan ligesom sætte sig, evt. ruste fast, hvis de ikke klodses op, når de stå.

Så du skal finde ud af hvilken type aksel din campingvogn har.

ps. Vi køre selv med en Solifer fra 88, med Peitz....

Dejligt at høre om andre der passe på de fine gamle vogne.... med lav vægt...... som kan trækkes af en almindelig bil, og ikke kræver en stor tung 4x4.

mvh
Anette
kenielsen
Nyt medlem
Skrevet: 18-02-2011 11:05:14
Hej Anette, det er en Peilz Ståltorisions-aksel den er monteret med, og den bliver smurt hver forår, jeg skiftede støddæmperne på akslen og den som sidder ved påløbs bremsen, da jeg synede den for 8 år siden.
GO ferie.

MVH. Kurt.
Anette
Supporter
Skrevet: 18-02-2011 13:55:48
Kun een gang om året ?
- Du er fedtet :-) .... men den køre måske kun een gang ud og een gang hjem, om året?
Du skal mindst også smørre når du stiller den op for vinteren. Så når du klodser den op, så smør den.

Køre du med den, på ture... så er det altså godt at smørre tit...rigtig tit...

Go' ferie til jer også.

Mvh Anette
For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Log ind  |  Opret ny bruger
Campingdanmark.dk
Seneste nyt
PJ Caravan
CC Camping & Marine
Adria Caravan Aps
Neergaard
Isabella - Jydsk Camping Industri A/S
  Glemt kodeord?