CampingDanmark.dk

Teltvogne
Forum - Teltvogne - Ejerskift/Tempo 100
Bruger
Jesper Hansen
Novice
Skrevet: 25-08-2009 21:38:32

Ejerskift/Tempo 100

Hej med jer,

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en rigtig flot og velholdt Camp-let Royal fra 94´med fortelt, gæstekabine og meget andet dejligt udstyr ;-)

Mit spørgsmål er, når jeg alligevel skal ejerskifte den hvorfor så ikke få den Tempo 100 godkendt med det samme og ved I hvad det kræver ?
Den har ikke påløbsbremse på og det eneste jeg kan læse mig til er at dækkene højst må være 6 år gamle, men er det det eneste ?

Tænkte også på om det er muligt at sætte 13" hjul på sådan en gammel fætter ? det ser ikke umiddelbart ud til de kan være der.

Det var vist det, på forhånd tak.
Svar
Gaál
Nyt medlem
Skrevet: 25-08-2009 22:21:23
Hej Jesper

Det er heller ikke længe siden vi købte en CC fra 07 som er tempo 100 godkendt.. jeg som jeg læser de Tyske papir vi har fået, kan jeg se som du selv siger dækken under 6 år og yderligt mindst være "L" mærket tror de mener min. godkendt til 120 km/t og de skriver også noget om dæmper og bremser så det vil jeg mene den også skal have påmonteret..

Håber du får et brugbart svar end mit og hvis ikke kan du jo forhøre desangående
Sten B
Supporter
Skrevet: 25-08-2009 22:51:46
Hej Jesper.

Her er mere fra en pdf på camp-let siden www.camp-let.dk

Uden bremser gælder en 30% s vægt regel så frem med attesterne og lommeregneren.

Det kan normalt ikke betale sig at skifte aksel for at få bremser. Der skal pga håndbremsen også anden trækstang på - og har man frontboks passer den så ikke pga håndbremsen men skal også skiftes.

Der er åbnet en Camp-let brugerside campletklubdk.mono.net

Mvh
Sten B
Supporter
Skrevet: 26-08-2009 09:04:41
Jeg kom lige i tanke om at tempo 100 ordningen udløber /skal revurderes. Som bekendt 31.12.2010

I får et klip fra et andet forum.

Datoen for udløb og revurdering har været kendt og fremgår af de dokumenter man modager med godkendelsen.

Det siges, at der også er miljøovervejelser inde i billedet. Det er stærk interesse omkring det her så mon ikke der høres nærmere.

Jeg har tyvstållet et indlæg fra DCU debatten.

:..

Besvaret af: Arly Ebbesen Oprettet: 07/05-2009 - 12:55

Nedenstående sendt d. 4.maj:
Til
Hr. Jacob Nittegaard
TÛV- Nord

Har fra medcampister i dag hørt, at den kendte tyske "Tempo 100" ordning skulle udløbe pr. ultimo december 2010, - eller i bedste fald re vurderes m.h.t. videre forløb.

Er det noget der har noget på sig?

Med venlig hilsen
Arly Ebbesen

Dette svar modtaget i dag d. 7. maj:

Hej Arly,

Der er noget om snakken – Tempo 100 ordningen ser ud til at ophøre fra Dec 2010 – og det vides endnu ikke om den bliver erstattet af en anden ordning. Se svar fra TÜV i Tyskland nedenfor:

die Ausnahmeverordnung für Tempo 100 ist bis Ende 2010 befristet.

Ob die Verordnung danach verlängert wird, oder ob es etwas neues gibt ist derzeit noch nicht bekannt.
Der Bundesverkehrsministerium ist dafür zuständig.

Med venlig hilsen

Jakob Nittegaard
TÜV Nord Danmark

:...

Med venlig hilsen

Sten cc.club.dk
Alex
Novice
Skrevet: 27-08-2009 07:31:28
Hej Jesper
Tillykke med campletten.
Inden du evt begynder at montere bremser på den, skal du være opmærksom på, at standard vognen med bremser og standard vognen uden bremser formodentlig ikke er omfattet af samme typegodkendelse. Du risikerer derfor at få problemer i synshallen.

Tempo 100 er en tysk ordning, og det er kun i tyskland du må køre 100 km/t, så det er kun hvis du skal syd på du har et per tusinde km glæde af godkendelsen.

Vedr 13" hjul: Vognen bliver vel noget højere, og jeg vil tro det giver problemer når du åbner den; låget kommer til at stå skråt, forteltet kan ikke nå jorden osv.

Venlig hilsen
Alex
Jesper Hansen
Novice
Skrevet: 27-08-2009 09:31:45
Hej alle sammen,

Tak for alle svarene ;-)
Så er den blevet Tempo 100 godkendt og synes samtidig, da den jo var over 10 år gammel.

Jeg tjekkede dækkene og de var sjovt nok fra 93´ selvom vognen er fra 94´ så på med to nye som iøvrigt er godkendt til 190 km/t så der skulle ikke være nogen problemer med farten ;-)

Jeg kiggede i synsmandens papirer og hvad jeg lige kunne se var:

Hvis Camp-let'en har påløbsbremse eller støddæmper eller begge dele, så hedder regnstykket:
Camp-let'ens totalvægt = 500 kg x 100 divideret med 50 = 1000 kg skal bilen der trækker Camp-let'en minimum veje.
Hvis den igen af delene har lyder det således:
Camp-let'ens totalvægt = 500 kg x 100 divideret med 30 = 1666.66 kg skal bilen der trækker Camp-let'en minimum veje.
Ret mig hvis det er helt forkert.
Jeg har en Berlingo som ikke vejer 1666 kg. til gengæld har jeg en Tempo 100 godkendt Camp-let ;-)

Jeg kan nu vælge mellem at skifte bil, sætte støddæmpere på (det nok billigere end bremser og bil, hvis det altså kan lade sig gøre?) eller bare køre pænt...hmmm.

Og ja, det med 13" hjul er nok en dum idé, tror egentlig heller ikke de kan være der.

Det var alt for nu og tak igen for svarene.
For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Log ind  |  Opret ny bruger
Campingdanmark.dk
Seneste nyt
Annoncer på CampingDanmark
  Glemt kodeord?