Campingtrækker
Forum - Campingtrækker - Køling på Peugeot 406 2,0 HDI
Bruger
Brugeren er slettet
Skrevet: 04-08-2009 14:19:19

Køling på Peugeot 406 2,0 HDI

Jeg har netop været en tur i Alperne med vogn på 1.300 kg efter en Peugeot 406 2,0 HDI. Det har været en varm omgang, da en stor del af turen har været med fuld kabinevarme og blæs for at lede varmen væk fra motoren. Bilen har rigeligt kræfter, men bruges de i længere tid går kølevandet helt ud af det røde felt.

Med kørsel med campingvogn ligger olietemperaturen generelt på 130 grader. Det forekommer mig højt. Uden cv ligger den på 90-100 grader.

Jeg oplever, at når motor belastes(bakker eller modvind) stiger olietemperatur op mod 140 grader hvorefter kølevandet også opvarmes, ofte helt op i det røde felt. For at undgå at dette sker, kam varme via bilens varmeapparat ledes ind i kabinen, men det er jo ikke det man ønsker sig når det i forvejen er knap 30 grader udenfor.

Jeg oplever at problemerne stiger markant i takt med at udendørstemperaturen øges. Ved 15-17 grader er der nærmest ingen problemer, men ved 30-32 grader skal der konstant fuld blæs på kabinevarmen for at undgå problemer.

Kender nogen til tilsvarende beskrivelser på Peugeot 406 2,0 HDI ? Det er en årgang 2004. Har kørt godt 200.000 km.

Fik inden afgang checket at køler og slangeforbindelser var OK. Har undervejs selv udluftet køler og efterfyldt 2 dl kølervæske(uden effekt)

Jeg mistænker at det kan dreje sig om enten en defekt i en termostat eller vandpumpe.

Kommentarer modtages gerne

vh

Christian
Svar
For at besvare dette indlæg skal du være logget ind
Log ind  |  Opret ny bruger