Sonata 2,0 CRDI 2007 døde i Elbtunnel
Mandag den 3. Maj, blot 8 dage efter fabriksgarantioens garantiens udløbsdato, var vi på vej til Sydfrankrig på 2 mdrs. ferie, lige før Elbtunnel satte motoren kraftigt ud og bilen nærmest hoppede, inden jeg fik standset var vi inde i tunnel,kørte ind til siden i et smalt vigespor, hvilket blev en nervepirrende oplevelse. Min kone var nærmest ved at gå i panik og så for sig vi blev torpederet af en lastbil.
Efter vi fik sundet os ringede jeg 112 og fik alarm Hamburg, fik dem sat ind i situationen, efter en rum tid (synes vi) blev der spærret i højre bane og efter kort tid var der hjælp, en Volvo fra alarm 112 trak hele trækket ud af tunnel, de gav en god hjælp men puha en oplevelse vi ville være foruden!
Det korte af det lange er, vi blev kørt bugseret vha SOS Internat. til værksted Hyndai Harburg og de fandt med det samme ud af via computer, at luftmængdemåler var defekt, det var ikke en del de havde på lager, da det var yderst sjældent, denne blev defekt. Den blev bestilt, men så sent at den ikke kunne være fremme næste dag tirsdag, først onsdag den 5. Maj blev vi igen kørende.
12. April havde jeg til forhandler reklameret over, motoren af og til gav udsættere, blot over en strækning af skønsmæssigt måske 50-100 meter, så gik det i orden igen, (der var ingen fejlmelding i display); der havde gennem nogen tid været gentagne gange af disse udsættere .
Da der ikke var fejlmelding kunne ikke se nogen fejl, men opdaterede et program med egr-ventilens åbne- & lukketider.
Jeg betalte euro 581 for reparationen og har ansøgt Hyundai Import om kulancemæssig erstatning, hvilket jeg håber de ser velvilligt på. Bilen havde dengang kørt 62000 km og er serviceret iht servicehæftets forskrifter for hver 15.000 km.
PS vi kørte UDEMOM Elbtunnel på hjemvejen til Kolding og fravælger nok Elbtunnel foreløbig!
hilsen Ingolf