| Campingvogne - tips og gode råd |
|
|
Forum - Campingvogne - tips og gode råd - Strøm 220 / 12 volt
|
|
Bruger
|
|
|
|
Skrevet: 26-12-2011 15:01:34
|
|
Strøm 220 / 12 voltHej CampingDanmark
Her lige købt en ældre Hobby 400 fra 2001, da har jeg følgende spørgsmål : Når jeg sætter 220 volt til vognen, virker strømstik men ingen lys i vognen, men sætter jeg poler på batteriet og sætter strøm til opladeren så har jeg lys, dog kun på 12 volt, jeg er lidt i tvivl om køleskabet kører ( da det er koldt lige nu med el uden strøm på køleskabet ) men er det korekt at det skal være sådan ? og hvad sker der hvis batteri eller oplader står af midt i sommervarmen i udlandet ???
Håber på hjælp, den nye :)
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrevet: 26-12-2011 17:29:01
|
|
Du skulle gerne kunne få lys ved 220 volt, findes der ikke en kontakt, der omskifter mellem 12 / 220. Nu ved jeg ikkw lige hvad model du har, men på f.eks ældre adria vogne sidder der en række kontakter over køkkenbordet, til bla. vand, køl, 12/220 Volt.
Dettte kommer dog kun til at virke hvis der er en omformer til 12 volt, hvis der kun er monteret en lader til batteri, så skal dette nok være monteret før du har lys.
|
|
|
|
|
|
Skrevet: 26-12-2011 18:56:06
|
|
Hej oz5cmz
Der sidder rigtig nok en række kontakter over vasken ;), en hvor der står 12 v en med 220 v en med en lampe på, når jeg tænder på den der hedder 220 v så tændes der lys over vasken og ikke andet sker, slukker jeg den og sætter batteri og lader til atg tænder på 12 v så tændes lyset over vasker og jeg kan tænde det andet lys i vogner, synes jeg har prøvet alle kombinationer på de knapper.... men hører gerne med gode forslag....
MVH Vagn
|
|
|
|
|
|
Skrevet: 29-12-2011 20:22:24
|
|
Hej Vagn. Jeg kender ikke din elektriske baggrund, så det er muligt at du syntes det er et dumt indlæg jeg er ved at lave, men alligevel: Er du sikker på om det er en lader eller en omformer du sætter til? En lader tjener kun til at lade et batteri. En omformer lader ikke, men sender 12V (som en tvivlsom jævnspænding) rundt i vognen, når der er tilsluttet 230V. Normalt kan der også tilsluttes et batteri, og omformeren sørger så for at strømmen tages fra de 230V hvis den er tilsluttet, og ellers fra batteriet. 230V strømstik kommer direkte fra 230V og ikke via lader/omformer.
Køleskabet kan ofte køre på 12V 230V eller gas. Hvis du har mulighed for at måle strøm (altså ampere ikke volt) kan du kontrollere om køleskabet bruger strøm. På 12 volt er der et forholdsvist stort forbrug, formodentlig omkring 10A, ved 230V omkring 0,5A. Hvis batteri/omformer/lader står af, så har du ikke lys og køl, medmindre du kan gøre et eller andet kreativt med bilens batteri og gas til køleskabet
Godt nytår
Alex
|
|
|
|
|
|
Skrevet: 30-12-2011 19:45:04
|
|
Hej Alex Jeg er ikke elektrisk overhoved så kom bare ;) Jeg er ret sikker på det er en lader da der er 2 ledninger med polsko på som jeg sætter på det indbyggede batteri og så er der lys i vognen Køleskab er der også en knap der hedder 12/230/gas så det kan jeg sætte som jeg vil....
men synes bare det er så underligt at jeg kun kan få lys gennem batteriet, og som du skriver er jeg syd på og en af delene går kaput så....... som sagt jeg er slet ikke elektrisk....
men må måske skrive til hobby eller en butik for at få hjælp, men hører gerne fra alle der har en ide......
mange hilsner vagn
|
|
|
|
|
|
Skrevet: 02-01-2012 14:29:49
|
|
Hej Vagn Da der tilsyneladende ikke er Hobby campister på banen, skal jeg da gerne prøve at skyde fra hoften:
Som jeg forstår det virker alle 12V installationer, når batteriet er koblet til, og der er strøm (= 230V) på opladeren. Hvis opladeren slukkes er der ikke lys i vognen. Det leder jo unægteligt tanken hen på at 12V installationerne forsynes fra laderen, og at der ikke er strøm på batteriet. Dette kan så skyldes et defekt batteri (kan du se hvor gammelt det er?), men der kan jo også være monteret en batteri afbryder, sikringer eller spærrediode, som strømmen løber uden om når laderen er tilkoblet. Hvis du har mulighed for det så prøv at fjerne batteriet og sæt det til en anden oplader en dags tid eller to, så du er sikker på at det er/burde være ladet helt op.
De 3 kontakter du beskriver tror jeg har følgende funktion: 12V: Hovedafbryder for 12V forsyning. 230V: Hovedafbryder for 230V forsyning Lampe: Afbryder for lampe over vask. Hvis det er rigtigt, så skal der et eller andet sted være en omformer, så de 12V installationer (herunder lampen over vasken) får strøm fra 230V nettet, når 230V kontakten er tændt. Da lampen over vasken virker både fra batteriet og fra 230V, virker det som om omformeren er gemt et eller andet sted og fungerer, men at der også gemmer sig nogle sprungne sikringer (eller dårlige forbindelser) et eller andet sted i vognen.
Prøv følgende: - Monter et fuldt opladet batteri i vognen (du kan evt låne det du har i bilen), og sørg for at køleskabet ikke er tilsluttet 12V. Opladeren skal være slukket og der må ikke være 230V på vognen. Alle 3 kontakter skal være slukket. Nu bør intet virke. Hvis 12V kontakten tændes skal lampen over vasken kunne tændes på lampe afbryderen og øvrigt lys i vognen tændes på respektive kontakter. 230V stikk virker ikke. Hvis 12V kontakten slukkes og 230V kontakten tændes skal der ikke være noget der virker.
Hvis der tilsluttes 230V til vognen (uden at tænde laderen) skal det, med 12V kontakten slukket og 230V kontakten tændt, være muligt at tænde alle lamper, og 230V stikk virker.
Hvis min teori om hvordan de 3 kontakter virker er rigtig, må det kunne lade sig gøre at skyde sig ind på fejlen ved at følge ovennævnte.
Jeg ved ikke om vognen er født med batteri og oplader, eller om det er noget der er eftermonteret. I så fald afhænger kvaliteten jo af hvem der har gjort det. Så husk: Der skal være en eller flere sikringer mellem batteri og forbrug. Det er ødelæggende for en bly akkumulator at blive dybdeafladet. Det er ødelæggende for en bly akkumulator ikke at blive ladet helt op jævnligt. Det er ødelæggende for en bly akkumulator at overvintre i vognen, hvis den ikke er fuldt opladet. Det er ødelæggende for en campingvogn at bruge almindelige åbne bly akkumulatorer, med mindre der er udluftning til det fri derfra hvor de er monteret.
Til slut er der blot at sige, at der skjuler sig en fejl et eller andet sted, så god jagt!
Venlig hilsen
Alex
|
|
|
|
|
|
Skrevet: 02-01-2012 20:56:14
|
|
Hej Alex Tusind tak for dit super gode svar til en ikke elektrisk mand :) du skriver det så selv jeg kan forstå og teste det.... vil tjekke de punkter du har skrevet i weekenden, skriver i tråden igen med resultat...
Mange hilsner Vagn
|
|
|
|
|
|
Skrevet: 15-01-2012 16:58:06
|
|
Hej alle
så har jeg været på jagt i strøm junglen :)
som Alex skrev ingen 230 v = tryk på lampe 230 v ingen lys, tryk på 12 v lys og lys over vasken tænder og alle andre lamper tænder på 12 v kan jeg se da de ikke lyser så skarpt, hvis 12 v kontakt slukkes kan alle lampesteder stadig tændes, slukker jeg for lader en og tager poler fra batteriet så er der ingen 12 v lys (hehe) sætter jeg 230 v til har jeg lys over vasken ved at trykke på 230 v knappen, uden poler på batteriet stadigvæk, og ingen lys i lamperne, men alle strømstik virker.
Takker Alex for din skarpe analyse, men synes bestemt ikke jeg kan finde andre sikringer mm i vognen, så jeg må nok ud til campingmanden på et tidspunkt, ØVVVVV.....
skulle der være andre komentarer så hold jer ikke tilbage....
tak for nu.
MVH Vagn
|
|
|
|